Μερικά κείμενα σε ξεφλουδίζουν. Και μένεις ένα κρεμμύδι κόκκινο
και γυμνό που κλαίει ένα πρωινό του Μάρτη και έρχεται εκείνη η Άνοιξη σαν γυναίκα
να σε χαϊδέψει, να σε αναστατώσει να σου υποσχεθεί και να σε προδώσει κι εσύ ανήμπορος
παραδίδεσαι σε αυτή την προαιώνια σειρά των πραγμάτων- ανήμπορος όχι τελικά
γιατί δεν μπορείς, αλλά γιατί δεν θες να αντισταθείς.
***
Η κόρη μου λέει πως αυτό το ζώο με το μακρύ λαιμό το λένε «χαμηλοπάρδαλη»-
δεν θέλω να τη διορθώσω. Εξάλλου τώρα που το βλέπω πιο προσεκτικά το πράγμα, πράγματι,
είναι μια χαμηλοπάρδαλη.
***
Ανέκαθεν θεωρούσα πως όλα ανεξαιρέτως τα γυμνά σώματα είναι όμορφα.
Την ασχήμια τη βλέπω μονάχα στους ντυμένους ανθρώπους, ποτέ στους γυμνούς.
***
Διάβασα σε ένα βιβλίο δυο επιστολές που αντάλλαξαν το ’33 ο Einstein με
τον Freud σχετικά με τον πόλεμο. Ο Φρόυντ λέει σε ένα σημείο πως την
αρχική ζωώδη βία αντικατέστησε κάποια στιγμή στις ανθρώπινες κοινωνίες η
θεσμοποιημένη βία του νόμου. Ο νόμος προσπάθησε να αντιμετωπίσει τις συγκρούσεις
με έναν προληπτικό και πολιτισμένο τρόπο, όμως όταν τα πράγματα δεν είναι εύκολα,
τα αδιέξοδα του νόμου αναλαμβάνει να επιλύσει η βία του πολέμου. Αν ο νόμος είναι
μια πολιτισμένη προσπάθεια αποφυγής ή οριοθέτησης της βίας, αναρωτιέμαι όμως γιατί χρειάζεται
τόση βία για να επιβληθεί.
***
Άκουγα χθες πως πρέπει να πιάσουμε πάτο ως χώρα (που δεν τον
έχουμε πιάσει ακόμη δηλαδή…) για να μπορέσουμε να ανεβούμε ξανά. Και σκέφτηκα
πως το περιβόητο «φως στην άκρη του τούνελ» που λένε, είναι τελικά ο πάτος της καταστροφής
μας.
***
Αυτές τις μέρες της αποκριάς πάντα πιάνομαι από τους ώμους
σε κυκλικό χορό με τους νεκρούς μου και χορεύουμε τραγουδώντας «πώς το τρίβουν
το πιπέρι του διαβόλου οι καλογέροι». «Με τον πούτσο τους το τρίβουν και ψιλοκοπανίζουν»
απαντώ και γελάμε όλοι μαζί δυνατά. Και μάταια.
Αυτή η φόρμα μου αρέσει πολύ. Οσο τριγυρνώ στα μπλογκ και διαβάζω, νομίζω πως την συναντώ όλο και πιο συχνά τώρα τελευταία. Ευτυχώς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό, Γιώργο.
Η κατακλείδα με τσαλάκωσε ;)
Όχι μάταια.
ΑπάντησηΔιαγραφή@Theorema: έχεις δίκιο για τη φόρμα. Νομίζω πως δεν είναι απλή μίμηση. Είναι ψηφίδες που δεν επαρκούν για να συνθέσουν ένα κείμενο. Περισσότερο νομίζω πως αποσπούνται από ένα ψηφιδωτό, παρά το σχηματίζουν. Όπως και να είναι, υποδεικνύουν την πραγματικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφή@Nefosis A: Η ματαιότητα δίνει μεγαλύτερη αξία στις πράξεις μας.
O Ευγένιος Τριβιζάς γίνεται επίκαιρος:
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Φρουτοπία συνορεύει με τις παρακάτω χώρες: Βόρεια με το Νησί των Πυροτεχνημάτων, ανατολικά με το Πιπερού, δυτικά με το Αυγατηγανιστάν ...
Έρχεται ο δαιμόνιος Πίκος Απίκος!
Μακάρι να ήταν αλήθεια το παραμύθι.
"Διάβασα σε ένα βιβλίο δυο επιστολές που αντάλλαξαν το ’33 ο Einstein με τον Freud σχετικά με τον πόλεμο. Ο Φρόυντ λέει σε ένα σημείο πως την αρχική ζωώδη βία αντικατέστησε κάποια στιγμή στις ανθρώπινες κοινωνίες η θεσμοποιημένη βία του νόμου. Ο νόμος προσπάθησε να αντιμετωπίσει τις συγκρούσεις με έναν προληπτικό και πολιτισμένο τρόπο, όμως όταν τα πράγματα δεν είναι εύκολα, τα αδιέξοδα του νόμου αναλαμβάνει να επιλύσει η βία του πολέμου. Αν ο νόμος είναι μια πολιτισμένη προσπάθεια αποφυγής ή οριοθέτησης της βίας, αναρωτιέμαι όμως γιατί χρειάζεται τόση βία για να επιβληθεί."
ΑπάντησηΔιαγραφήγιατί είστε κάφροι.
@Spiral Architect: Ο Τριβιζάς είναι η Δημουλά του παραμυθιού... (κατά τη γνώμη μου)
ΑπάντησηΔιαγραφή@Βιβλιοθηκάριε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο παιδικό βιβλίο δεν είναι "καθαρή" λογοτεχνία, οπότε δεν έχω εμπεριστατωμένη κριτική άποψη, αλλά φρονώ ότι, τα παιδιά (μπορεί να μην) καταλαβαίνουν από ποίηση, καταλαβαίνουν όμως τον Τριβιζά και συνάμα μέσω αυτού εξοικειώνονται με παραλληλισμούς, παρομοιώσεις και προσωποποιήσεις.
(το είδα από τα παιδιά μου και απ' όσα παιδιά τους έκανα δώρο βιβλία του)
για παράδειγμα, αποφασίζει το ΣτΕ ότι θα γίνουν κανονικά οι εργασίες κοπής των δέντρων στις Σκουριές, μια και σιγά το Λοθλόριεν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μειοψηφία των κατοίκων που αντιδρά "κηρύσσει πόλεμο" (με αυτήν ακριβώς τη διατύπωση!) και κάποιοι από αυτούς κάνουν καταδρομική επιδρομή βραδιάτικα στο εργοτάξιο σπάζοντας/καίγοντάς τα όλα και λυσσώντας τους φύλακες στο βρωμόξυλο.
Εσύ έχεις κανέναν τρόπο να επιβληθεί ειρηνικά ο νόμος απέναντι σε άτομα που θεωρούν αιτία πολέμου μια μη αρεστή δικαστική απόφαση, και δεν τσιγκουνεύονται καθόλου τη βία προκειμένου να περάσει το άδικό τους;
Εξάλλου άμα διάβαζες προσεκτικά τη διατύπωση του Φρόυντ, δεν υπάρχει άνω φράγμα στο πόση βία θα ασκήσει ο νόμος. Αρκεί να είναι λιγότερη από αυτή που θα είχε σα συνέπεια η ανομία. "Ελάχιστη δυνατή βία" δε σημαίνει καθόλου βία. Σημαίνει τόση, όση χρειάζεται για να μην περάσει των Κακών.
@spiral architect: ο... αφορισμός μου για τον Τριβιζά είναι αντιστροφή προηγούμενου που έχω κάνει γιατη Δημουλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχει γίνει μανιέρα η γραφή του, μια επικερδέστατη μανιέρα. Νομίζω πως τα καλά του βιβλία δεν είναι πάνω από 5-6 και είναι βέβαια πολύ καλά.
@j95: στο "είστε κάφροι" δεν μπορούσα να σου απαντήσω για τους λόγους που σου εξηγώ στο μήνυμά μου. Τώρα λοιπόν που μπήκες στον κόπο πραγματικά να σχολιάσεις,μπορούμε ίσως να πούμε δυο κουβέντες.
Ο νόμος και η δημοκρατία έχουν ως στόχο και ρόλο και την "προστασία" των μειοψηφιών. Ακόμη και αν δεχθώ πως οι αντιδρούντες κάτοικοι στις Σκουριές είναι "μειοψηφία" δεν σημαίνει τίποτα απαραίτητα αυτό στο δίκαιο ή όχι της θέσης τους. Ο νόμος και οι εξουσίες που τον διαχειρίζονται κατά κοινή (και επιστημολογική) ομολογία πάσχουν ιδιαίτερα αυτό το διάστημα. Επομένως η όποια απόφαση των δικαστηρίων (δυστυχώς)παραδίδεται στην ομίχλη της αμφισβήτησης.
Αυτό που δεν θες να καταλάβεις στον "προβληματισμό" μου των τριών γραμμών είναι πως η όποια απόπειρα επιβολής ενός νόμου καταργεί πιστεύω το λόγο της ύπαρξής του που είναι η αποφυγή της άμεσης βίας. Αυτό το απλό οξύμωρο διαπιστώνω. Κατά τα άλλα σε αφήνω στις απόψεις σου- δεν μπορώ να σε πείσω για το αντίθετο. Για μένα είναι ξεκάθαρο τι γίνεται στη Χαλκιδική και είναι άλλο από αυτό που βλέπεις εσύ. Οι γενικεύσεις που κάνεις πάντως είναι λογικά αδύναμες.
Σε μια ιδανική δημοκρατία η κυβέρνηση είναι κυβέρνηση όλων των πολιτών, όχι μόνο εκείνων που την ψήφισαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήτην προστασία τους. Όχι τη θέλησή τους να επιβάλλουν στην πλειοψηφία ό,τι τους κατεβαίνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν πάει κάποιος με κουκούλα νύχτα να σαπίσει στο ξύλο τους νεολουδίτες της Ιερισσού, να τους κάψει τα σπίτια και να πει ότι πρέπει να ξεκουμπιστούν, εγώ πρώτος θα ταχθώ με το μέρος τους.
Εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: υπήρξε απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου ότι "άντε γαμηθείτε κι εσείς και τα δέντρα σας". Σε κάποιους δεν άρεσε αυτό, και άσκησαν βία (και μάλιστα εξαιρετικής αγριότητας) προκειμένου να μην εφαρμοστεί.
Μου λες ότι ο νόμος έπρεπε να πάει με το μέρος τους;
Θεωρείς μάλιστα ότι προστατεύοντας όποια μειοψηφία ασκεί βία κατά το δοκούν, το αποτέλεσμα ειναι λιγότερη βία;
Για σκέψου το λίγο.
Γιατί εμένα το αποτέλεσμα μου κάνει περισσότερο για νόμος της ζούγκλας.
Και για μένα είναι ξεκάθαρο τι γίνεται στη Χαλκιδική. Ένα μάτσο βολεμένοι εισοδηματίες (κυρίως παράσιτα που κάνουν μικροδουλειές για τους καλόγερους του Άγιου Όρους), στη βάση επιχειρημάτων που δεν αντέχουν στην παραμικρή σοβαρή κριτική (τύπου "θα χρησιμοποιηθεί πυρηνικός αντιδραστήρας και η ακτινοβολία θα μας καταστρέψει τα γίδια"), προσπαθούν να πετάξουν 1200 μεταλλωρύχους στο δρόμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι η "φιλεργατική" αριστερά -κι εσύ μαζί- στέκεστε ενάντια στους μεταλλωρύχους. Και ενάντια στο Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας και σε σοβαρό κομμάτι της κοινής λογικής, παρεμπιπτόντως.
Εμένα όμως ο παππούς μου ήταν εργάτης, όχι κανας μαλάκας γιδόβλαχος με ρουμς του λετ. Είμαι με τους μεταλλωρύχους κι έχω τη συνείδησή μου ήσυχη.
και για τη συγκεκριμένη απόφαση, επειδή έκανα τον κόπο να διαβάσω και την προσφυγή, η προσφυγή έλεγε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι τα 2.000 στρέμματα που θα κοπούν είναι αρχέγονο αναντικατάστατο δάσος μοναδικής αξίας και άρα σταματήστε τις εργασίες. Το δικαστήριο παρατήρησε (πάρα πολύ ορθά) ότι τα 2.000 στρέμματα είναι ασήμαντο κομμάτι ενός δάσους 350 φορές μεγαλύτερου, που δεν είναι ούτε αρχέγονο (αρχέγονο είναι συγκεκριμένο πράγμα όχι ό,τι του φανεί του λωλοστεφανή) ούτε μοναδικής αξίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απόφαση παραδόθηκε στην αμφισβήτηση επειδή όπως υπαινίχθηκα στο πρώτο μου μήνυμα ("είστε κάφροι") κάποιοι άνθρωποι δεν παίρνουν ούτε από λογικά επιχειρήματα ούτε από νόμους, προκειμένου να περάσει το άδικό τους. Παίρνουν -δυστυχώς- μόνο από αλύπητη καταστολή.
@J95: Σαφώς και δεν πρέπει να πάει με το μέρος τους. Η επιβολή ενός νόμου είναι δυναμική υπεράσπιση των συμφερόντων που τον δημιούργησαν βέβαια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓουατέβα ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΆμα προτιμάς την απουσία νόμων πες το ξεκάθαρα.
ΑπάντησηΔιαγραφή...και επίσης θα μπορούσες απλά να είχες δεχτεί το "είστε κάφροι" χωρίς να καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα μέσω Λαμίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήκι εμένα μου άρεσε η φόρμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήαλλά η απορία μου είναι: τι απάντησε ο Αϊνστάιν?
@J95: Τόση φλυαρία φίλε μου για να μου πεις πως είμαι "κάφρος"... όταν στέλνεις μήνυμα σε κάποιον να λες και μια "καλησπέρα"- όλοι όσοι δεν είναι κάφροι το συνηθίζουν αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφή@spiral architect: μου βάζεις ύλη... μου βάζεις ύλη :)
@Ξωτικό: Ο Αϊνστάιν ξεκίνησε τη συζήτηση, ζητώντας από τον Φρόυντ να τοποθετηθεί πάνω στο θέμα της παγκόσμιας ειρήνης και της αδυναμίας να υπάρξει αυτή ποτέ. Χθες διάβασα κι ένα συναφές άρθρο του Τριαντάφυλλου Τρανού στην "Αυγή": http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=759224
ελπίζω η κόρη σου να αγαπά τη χαμηλοπάρδαλη, γιατί είναι κάτι σαν το άλτερ έγκο μου: πατά γερά στη γη αλλά ατενίζει ψηλά τον ουρανό
ΑπάντησηΔιαγραφή