Γυρνώ συχνά κι αναζητώ τη γελαστή και ευγενική μορφή του. Δεν ξέρω αν είναι που ‘χει πεθάνει, όμως το τροχείο δεν υπάρχει πια. Κι ένα μαγαζί με ηλεκτρικές συσκευές βρίσκεται τώρα στη θέση του.
καταλογογράφος, ταξιθέτης ή διαθέτης της καθημερινότητας και υπηρέτης μιας τέχνης απολαυστικής και παραγνωρισμένης
Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2009
Μνημείο πεσόντων - I
Γυρνώ συχνά κι αναζητώ τη γελαστή και ευγενική μορφή του. Δεν ξέρω αν είναι που ‘χει πεθάνει, όμως το τροχείο δεν υπάρχει πια. Κι ένα μαγαζί με ηλεκτρικές συσκευές βρίσκεται τώρα στη θέση του.
Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009
Ίχνη στην άμμο της ανάγνωσης
Τα πρώτα μου αναγνώσματα μετά το Βερν και τον Κρόνιν, τη Ζέη και τη Σαρρή ήταν οι μεγάλοι κλασικοί: Ουγκώ, Ζολά, Μπαλζάκ, Τολστόι και Ντοστογιέφσκι. Λίγο ως πολύ – κατά κανόνα δερματόδετα – υπήρχαν σε όλα τα σπίτια των τελών του ’70 και των αρχών του ’80. Από τα «έτοιμα» της οικογενειακής βιβλιοθήκης: ο Καζαντζάκης, ο Κονδυλάκης, ο Καρκαβίτσας, ο Ονέ, ο Σαρτρ (τη Ναυτία δεν την κατάφερα ποτέ), ο Ντίκενς.
Παράλληλα με αυτά που εξαντλούνταν άρχισε η αναζήτηση στις εκθέσεις βιβλίου – ένας πάγκος τα καλοκαίρια στο Φλοίσβο - και τα ελάχιστα βιβλιοπωλεία της μικρής μου πόλης: Στάινμπεκ, Λόντον, Βενέζης, Μυριβίλης, Καραγάτσης, Τερζάκης, Παπαδιαμάντης, Λουντέμης. Κάθε όνομα και μία περίοδος ανάγνωσης μέχρι να εξαντληθούν τα διαθέσιμα έργα. Στο Λύκειο αρχίζει να μπαίνει και η ποίηση (Ρίτσος και Ελύτης), αλλά και μια «κατάπτυστη» ανορθόδοξη εμμονή που ευτυχώς πέρασε ανεπιστρεπτί (Έριχ φον Νταίνικεν).
Στην Αθήνα τα πράγματα άλλαξαν. Οι πηγές περισσότερες, καινούρια ενδιαφέροντα και εμμονές, πιο επιλεκτικός στο επόμενο βήμα. Στην πεζογραφία έρχονται οι σουρρεαλιστές, ο Μπόρχες, ο Λάβκραφτ, ο Φώκνερ, ο Κάφκα, ο Χαμσούν, ο Τένεσσι Ουίλιαμς, ο Τουργκιένιεφ, ο Νεσίν, οι μπήτνικ. Ο Μπάροουζ στο τέλος μιας αναζήτησης πειραματισμού με τη γλώσσα και τη φόρμα ήρθε σχεδόν να καταργήσει τη σχέση με την πεζογραφία.
Παράλληλα άρχισε να κερδίζει χώρο η ποίηση (Καβάφης, Καρυωτάκης, Βρεττάκος, Εγγονόπουλος, Εμπειρίκος, Ρίτσος, Καρούζος, Σαχτούρης, Σεφέρης, Μαγιακόφσκι, Νερούντα). Η επικοινωνιολογία και τα ΜΜΕ (λόγω σπουδών) είναι 30 περίπου βιβλία στη βιβλιοθήκη μου, η βιβλιοθηκονομία (και εδώ λόγω σπουδών) φτηνά άφησε πίσω της κάνα δυο. Τα κόμικ με «ταλαιπώρησαν καιρό, μέχρι που τα χόρτασα και με τρυφερή συγκατάβαση ακόμη τα παρακολουθώ.
Μετά τα 30 αν και η πεζογραφία φυτοζωεί στα ενδιαφέροντά μου (Φραγκιάς, Χατζής, Μέλβιλ, Σάλιντζερ κ.α.), η ποίηση εδραιώνεται: περισσότερος Ρίτσος, Λειβαδίτης, Σινόπουλος, Λόρκα, Δημουλά – η ποίηση δεν διαβάζεται άπαξ, σε βρίσκει και τη βρίσκεις πάντα από την αρχή.
Καινούρια ήθη, η τέχνη, οι βιογραφίες και η πολιτική ιστορία. Τα κινήματα και οι μεγάλοι ζωγράφοι (το Χρονικό της τέχνης, οι σειρές του Phaidon/Καστανιώτης και της Taschen) από τη μια, ο Φρόυντ, ο Γιουνγκ, Ο Μπόρχες, ο Τζόυς, ο Λόρκα, ο Στάλιν, ο Τρότσκυ, ο Λένιν, ο Μαρξ, ο Μάο, ο Τσε, η Αχμάτοβα, η Τσβετάγεβα από την άλλη. Και δίπλα σε αυτά ο ναζισμός και ο φασισμός, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος, ο ισπανικός εμφύλιος, ο κομμουνισμός, ο αναρχισμός, ο τροτσκισμός κ.ο.κ.
Μέσα σε όλα αυτά εισέβαλαν τα λαϊκά παραμύθια (ελληνικά και ξένα), η ιστορία του βιβλίου, της ανάγνωσης, της ομορφιάς, του ερωτισμού, η πρόσληψη του θανάτου στη Δύση, η σημειολογία, η ελληνική αρχαιότητα. Ανάγνωση και τύπος: εφημερίδες καθημερινά και τα λογοτεχνικά περιοδικά σε σχεδόν μηνιαία βάση (Διαβάζω, Δέντρο, Εντευκτήριο, Ελίτροχος, η Λέξη, οδός Πανός).
Η ανάγνωση είναι ανάσα, διάλογος σχεδόν νυχτερινός, ασφάλεια και συγκρότηση, εξομολόγηση με εξασφαλισμένο το απόρρητο των ζητούμενων. Παρόλα αυτά είναι και εικόνα: τα ίχνη της θα τα δεις σε ένα σπίτι με πολλά, λίγα ή καθόλου βιβλία. Μια τέτοια πορεία έχει σταθμούς, για διάφορους λόγους ξεχωριστούς. Γι’ αυτούς θα γράψω κάποια άλλη στιγμή.
Καλώ τους «συνομιλητές» μου bloggers για μια δική τους εξιστόρηση της αναγνωστικής τους πορείας:
http://informationavenger.wordpress.com/
http://librinfoscience.blogspot.com/
http://kosvas.pblogs.gr/
http://e-scriptorum.blogspot.com/
http://vivliothikonomos.blogspot.com/
http://www.voltitses.blogspot.com/
http://openarchives.blogspot.com/
http://www.voltitses.blogspot.com/
http://korinthos.blogspot.com/
http://kosvas.pblogs.gr/
Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009
Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί
Το βιβλίο, ένα παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, μιλάει για ένα βιβλίο ή έναν άνθρωπο που αποφεύγει επίμονα τη φθορά του χρόνου και το συγχρωτισμό με την καθημερινότητα. Όταν ο μάταιος αγώνας του να μείνει ανέγγιχτο το οδηγεί σε ένα παιδί με πράσσινα γυαλιά, θα καταλάβει πως η μουσική που κρύβουμε μέσα μας είναι ακριβώς αυτό: η φθορά του χρόνου και ο συγχρωτισμός με την καθημερινότητα.
Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009
Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας
Δεδομένου ότι ο "συγχρηματοδότης" δεν είναι ο βασικός χρηματοδότης, αλλά αυτός που "βάζει" τα λιγότερα, μήπως το ορθό θα ήταν η φράση να είναι "το έργο γίνεται με συγχρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου";
Βέβαια. Αλλά τότε θα πάσχαμε επικοινωνιακά, καθώς θα γινόταν αντιληπτό ότι ό,τι διαφημίζεται (εκπαίδευση, δρόμοι, βιβλιοθήκες, προγράμματα, εκσυγχρονισμός, εφαρμογές κτλ) δεν έχει βασικό χρηματοδότη την Ελλάδα, αλλά τους ξένους.
Δηλαδή ότι χωρίς τους βάρβαρους δεν υπάρχει μια κάποια λύσις...
Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009
Η πιο γλυκειά εκδίκηση στο χρήστη μιας βιβλιοθήκης
Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009
Το "Ένα Βιβλίο" και οι βιβλιοθήκες
Η ιστορία του πολιτισμού μας είναι γεμάτη από παραδείγματα αυτής της προαιώνιας προσπάθειας να άρχει στο πνεύμα ο φασισμός του ενός βιβλίου. Του βιβλίου των βιβλίων, του βιβλίου που περιέχει όλα όσα γράφτηκαν και θα γραφτούν, του Ενός που περιγράφει τη μόνη αλήθεια. Του μόνου αντικειμένου της πίστης μας.
Η απολυταρχία αυτή, γνωστή καταρχήν στις άλλοτε παντοδύναμες θρησκείες (Βίβλος, Κοράνι κ.ο.κ.) συνεχίστηκε συν τω χρόνω στην αντικαταστάτρια πίστη, την πολιτική σκέψη (Κεφάλαιο, Κόκκινο Βιβλίο του Μάο, Mein Kampf κ.ο.κ.). Η σημερινή αντιστοιχία θα βρισκόταν ίσως στο διαδίκτυο: με τον ίδιο φανατισμό που άλλοτε υπερσπίζονταν την πανσοφία της Βίβλου, σήμερα οι απόστολοι της νέας αλήθειας διακηρύσσουν την παντοδυναμία του internet. Ίσως μία ειδοποιός διαφορά είναι ότι σήμερα υπερασπίζονται το μέσο και όχι το περιεχόμενο.
Οι βιβλιοθήκες ανέκαθεν δεν τα πήγαιναν καλά με το Ένα Βιβλίο. Γι' αυτό όποτε η απολυταρχία του ήταν δεδομένη και αναμφισβήτητη, οι βιβλιοθήκες καταστρέφονταν και οι υπόλοιποι "πληβείοι" του πνεύματος καίγονταν. Οι βιβλιοθήκες, ίσως ο μόνος θεσμός που από την αρχαιότητα και από την αρχή του υπερασπίζεται το δικαίωμα στην επιλογή, είναι η ιστορία του πνεύματος, όχι η αρχαιολογία του. Είναι ο διάλογος, η διαδικασία, η σαφώς καταδικασμένη να αποτύχει προσπάθεια να εξηγήσουμε, να περιγράψουμε ή να αναιρέσουμε. Είναι σαφώς μια κιβωτός φιλόξενη για όλα τα είδη.
Οι βιβλιοθήκες σήμερα συνδιαλλέγονται με το Ένα Βιβλίο του διαδικτύου. Το περιέχουν όπως περιέχουν τη Βίβλο, το Κοράνι, το Κεφάλαιο. Οι υπηρέτες τους - οι βιβλιοθηκονόμοι - δειλοί και άβουλοι αντάμα το υπηρετούν συχνά με φανατισμό από φόβο μην τους καταργήσει.
Όμως ξέρουμε καλά: το βιβλίο και οι βιβλιοθήκες δεν θα ακυρωθούν ποτέ. Γιατί απλά η απόπειρα να εξηγήσουμε, ποτέ δεν θα πάψει κάπου να καταγράφεται και από κάπου να κατανέμεται. Γιατί απλά η απόπειρα να εξηγήσουμε ποτέ δεν θα είναι επιτυχημένη, δεν θα καταλήξει στη μία αλήθεια, το ένα βιβλίο. Γιατί ο πολιτισμός μας δεν είναι η ερμηνεία, αλλά η προσπάθεια να ερμηνεύσουμε.
Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2009
Ο Τσε Γκεβάρα, η επαναστατική βιβλιοθήκη και ο Μπόρχες
Η βιβλιοφιλία του ξεκινά από τα παιδικά χρόνια, όταν και αρχίζει να συντάσσει κατάλογο με τα (ταξιδιωτικά και περιπετειώδη) βιβλία που έχει διαβάσει: το περιβόητο «αλφαβητικό ευρετήριο γενικών αναγνωσμάτων». Η εφηβεία τον βρίσκει με ένταση των ασθματικών εξάρσεων γεγονός που τον στρέφει επιθετικά στον αθλητισμό και στις δύσκολες στιγμές με μανία στο διάβασμα. Οι επιλογές του χαοτικές: περιπετειώδη μυθιστορήματα, περιηγήσεις και ταξίδια, Μποντλέρ, Βοκάκιος, Γιουνγκ, Άντλερ και Φρόυντ, Ζολά, Φώκνερ, Στάινμπεκ, Μαλαρμέ, Έγκελς, Μαρξ, Λόρκα, Βερλέν, Νίτσε, Ράσελ Χ. Γ. Γουέλς.. Ως φοιτητής της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες υποδεικνύεται από τους υπαλλήλους της βιβλιοθήκης ως «πρότυπο μελετηρού φοιτητή», καθώς περνά εκεί 10-12 ώρες την ημέρα διαβάζοντας! Μελετά όμως πραγματικά ιατρική; Μα φυσικά διαβάζει… λογοτεχνία, ψυχολογία και τα ιατρικά θέματα που τον ενδιαφέρουν, όχι αυτά που σπουδάζει.
Με έναν ύπουλο τρόπο η μοίρα και τα χρόνια είχαν ορίσει μια ιδιόμορφη σχέση του Τσε και με τον άλλο διάσημο Αργεντινό, τον Χορχέ Λουίς Μπόρχες. Ο πατέρας του Τσε είχε αποβληθεί στα νιάτα του από το Κολέχιο Νασιονάλ γιατί είχε χαστουκίσει τον συμφοιτητή του Μπόρχες, όταν αυτός τον είχε «καρφώσει» σε έναν καθηγητή λέγοντας: «κύριε αυτός δεν μ’ αφήνει να διαβάσω»!!!
Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2009
Ανακοίνωση της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου Πατρών για την απόλυση των συμβασιούχων στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες
Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2009
Ζητείται διοργανωτής του 18ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών!
Το τελευταίο συνέδριο (το 17ο) έγινε τον περασμένο Οκτώβριο στα Γιάννενα. Εκεί υπήρξε πρωτόγνωρη για τα δεδομένα του χώρου μας ένταση και ανησυχία σχετικά με το μέλλον της χρηματοδότησης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Η κατάσταση ήταν παρόμοια όσον αφορά στο κλίμα αγωνίας με αυτή του 6ου Συνεδρίου που είχε οργανώσει το ΕΚΠΑ το 1997. Σε εφημερίδα της εποχής διαβάζουμε:
Ο κος Ζάχος αναφέρει ότι κατάφερε να εξασφαλίσει πλεόνασμα χρημάτων από τη διοργάνωση του συνεδρίου. Έτσι θα μπορέσει να πληρώσει τους 16 συμβασιούχους της πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης Ιωαννίνων (42% του προσωπικού της) για 2 μήνες. Η μη χρηματοδότηση των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών από την κυβέρνηση θα τους άφηνε στο δρόμο μαζί με τους υπόλοιπους 364 συναδέλφους τους, οι οποίοι είναι άνεργοι από 1/1/2009.
Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009
Βιβλιοθηκονόμοι χωρίς σύνορα
Οι φοιτητές θέλοντας να συμβάλλουν στην ισότιμη πρόσβαση στις πληροφοριακές πηγές σε διάφορες περιοχές του πλανήτη αποφάσισαν να συμβάλλουν στην οικοδόμηση βιώσιμων βιβλιοθηκών και στην υποστήριξη των βιβλιοθηκονόμων τους. H Biblioteca Tutangi στην Ανγκόλα ήταν το πρώτο διεθνές έργο τους. Ο ενθουσιασμός και η επιμονή τους δεν σβήνουν, αντιθέτως όλο και δυναμώνουν. Πολλοί είναι αυτοί από όλο τον κόσμο που συντάσσονται και συνεργάζονται μαζί τους.
Νομίζω πως με τη στάση τους αυτή οι Καναδοί συνάδελφοι αποδεικνύουν ότι ένα επάγγελμα είναι λειτούργημα όταν το υπηρετείς έχοντας στόχο το κοινό καλό.
Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2009
Επιστήμη, τεχνολογία και βιβλιοθήκες
Πριν από 86 χρόνια ο συγγραφέας εκκινούμενος από το αξίωμα «η γνώση είναι δύναμη» μέσα στα άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία διαπιστώνει ότι σήμερα (1922) η παραγωγή πληροφοριών είναι υπεροβολικά μεγάλη. O κόσμος παράγει εκατομμύρια τυπωμένες, δακτυλογραφημένες και γραμμένες σελίδες τεκμηρίων (records) έρευνας, εφευρέσεων, ανάπτυξης και πρακτικών εμπειριών. Αυτή η καταπληκτική αύξηση στην ποσότητα της ανθρώπινης γνώσης συνοδεύεται πια από μία ακόλουθη ανάπτυξη της εξειδίκευσης στο επιστημονικό ενδιαφέρον, την απασχόληση και την ορολογία..
Συνεχίζει λοιπόν ο Reese διαπιστώνοντας ότι όσο η γνώση αυξάνεται τόσο οι μηχανισμοί που την συγκεντρώνουν γίνονται ολοένα και λιγότερο αποτελεσματικοί στη διαχείρισή της.. Θεωρεί δε ότι τώρα (1922) παρά ποτέ είναι τόσο ξεκάθαρο και επείγον να δημιουργηθούν αποτελεσματικά πληροφοριακά εργαλεία ή κλειδιά για τη γνώση. Επικεντρωμένος στην επιστημονική και τεχνική γνώση και θέτοντας τη βάση αυτού που αργότερα ονομάστηκε knowledge management ο Reese αναρρωτιέται: « Γιατί να μην αναλάβουμε τη συγκέντρωση, αποθήκευση, μεταφορά και διανομή της γνώσης με την ίδια αποτελεσματικότητα που διαχειριζόμαστε την εμπορική παραγωγή;
Αφορμή για το άρθρο στάθηκε η βιβλιοθήκη του Research Information Center που εγκαινίασε το National Research Council των ΗΠΑ εκείνη τη χρονιά.
Αρχική μου πρόθεση ήταν να αντιπαραβάλλω το χρόνο που αυτά γράφτηκαν με το έτος ίδρυσης του ελληνικού Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (1980: με χρηματοδότηση του "Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών") ή να σχολιάσω κατά πόσο αποτελούν σήμερα μία πραγματικότητα στα ελληνικά δεδομένα όλα αυτά, όμως κάτι τέτοιο θα ήταν ίσως υπερβολικά στρατευμένο σε απαξιωτικό λαϊκισμό.
Οπότε θα κάνω κάτι άλλο. Θα αφιερώσω αυτό το κείμενο στους συναδέλφους μου που αναπαράγουν το νόημά του στα συνέδριά μας ως νέα επιστημονική ανακάλυψη. Και θα επαναλάβω εμφατικά την τελευταία πρόταση του Reese από το απόσπασμα που παρέθεσα:
«Γιατί να μην αναλάβουμε τη συγκέντρωση, αποθήκευση, μεταφορά και διανομή της γνώσης με την ίδια αποτελεσματικότητα που διαχειριζόμαστε την εμπορική παραγωγή;»
Charles L. Reese (1922)
Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2009
Κινητές βιβλιοθήκες με 4 πόδια
Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2009
Η βία στη ζυγαριά.
Δεδομένου ότι τα ΜΜΕ στην πλειοψηφία τους ασχολούνται με σπουδή με τη «βία των κουκουλοφόρων», αν ζυγίζαμε, έτσι προβοκατόρικα, αυτά τα δύο φαινόμενα βίας προς τα πού θα έγερνε η ζυγαριά; Μήπως η κρατική βία που απαξιώνει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια (υγεία, παιδεία, εργασία) και την ανθρώπινη ζωή είναι ασήκωτα βαριά; Μήπως η επακόλουθη βία των πολιτών είναι απότοκο αυτής της πρώτης; Καταδικάζοντας τη βία «από όπου και αν προέρχεται» θα πρέπει να μην ξεχνάμε να επισημαίνουμε και από πού προέρχεται.
Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2009
Εν είδει προλόγου...
Συνέχεια προσωπική στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες σε μαρασμό. Ένα ιστολόγιο καταρχήν βιβλιοθηκονομικό, αλλά όχι αποκλειστικά. Μία εφημερίδα τοίχου, παρά ένα προσωπικό ημερολόγιο. Αφιερωμένο σε όσους αγωνίζονται για μια επώδυνη αξιοπρέπεια και όσους δεν παίζουν κρυφτό στην αλήθεια. Επώνυμες και όχι ψευδώνυμες ή ανώνυμες οι θέσεις και οι απόψεις. Επίσης σαφείς και γιατί όχι απόλυτες. Συνδιαλέγονται, αλλά δεν διαπραγματεύονται. Και στην τόλμη τους κρίνονται.
Συνέχεια λοιπόν…