Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Μια φορά κι έναν καιρό πριν 103 χρόνια...

Μια φορά κι έναν καιρό, στα 1880 περίπου, Έλληνες μετανάστες εγκαταστάθηκαν στην Omaha, τη μεγαλύτερη πόλη της πολιτείας της Nebrasca στις Η.Π.Α. Εργάζονταν κυρίως ως οικοδόμοι και εργάτες στην κατασκευή σιδηροδρόμων. Οι «ντόπιοι» σύντομα άρχισαν να ενοχλούνται από την παρουσία αυτών των βρώμικων Ελλήνων και οι εφημερίδες έγραφαν διάφορα γι’ αυτούς. Μια από αυτές, η Omaha Daily News, έλεγε:


«… οι γειτονιές τους είναι πλέον ανθυγιεινές, προσβάλλουν τις γυναίκες που περνούν από ‘κει,… διαμένοντας σαν αγέλη όλοι μαζί σε σπίτια και ζώντας φτωχικά, οι Έλληνες είναι μια απειλή για τον αμερικανό εργάτη, ακριβώς όπως και οι Γιαπωνέζοι, οι Ιταλοί και οι άλλοι παρόμοιοι…».

Το Φεβρουάριο του 1909 ένας Ιρλανδός αστυνομικός δολοφονήθηκε κατά τη σύλληψη ενός Έλληνα. Ο Έλληνας συνελήφθη τελικά, αλλά ένας όχλος άρχισε να συγκεντρώνεται γύρω από τη φυλακή όπου κρατούνταν. Κατά τη μεταφορά του κρατούμενου σε άλλη φυλακή το πλήθος του επιτέθηκε και τον λίντσαρε. Την απέχθεια των ντόπιων ενίσχυε το γεγονός ότι εκείνη την εποχή οι Έλληνες χρησιμοποιούνταν συχνά ως απεργοσπάστες στις απεργίες που οργανώνονταν στην περιοχή για τις άθλιες συνθήκες εργασίας στους σιδηρόδρομους. Οι εφημερίδες άρχισαν να πυροδοτούν την κατάσταση γράφοντας συναισθηματικές ιστορίες για τον νεκρό αστυνομικό. Δύο μέρες μετά χίλιοι περίπου άντρες (οι New York Times ανέφεραν 3000) συγκεντρώθηκαν στη Νότια Omaha και επιτέθηκαν στην «ελληνική συνοικία» λεηλατώντας μαγαζιά, καίγοντας κτήρια και χτυπώντας κάθε Έλληνα που συναντούσαν, σκοτώνοντας και ένα παιδί. Η αστυνομία και οι αρχές δεν ασχολήθηκαν καθόλου με τις ταραχές. Αποτέλεσμα των καταστροφών και της βίας που ασκήθηκε ήταν οι Έλληνες να φύγουν από την Omaha για την Iowa ή ακόμη μακρύτερα. Δεν έμεινε ούτε ένας εκεί.

***
Δεν βρήκα φωτογραφία της εποχής και έβαλα μια άλλη. Σχετική...

15 σχόλια:

Snowball είπε...

Η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν τραγωδία ή σαν φάρσα... αλλά ακόμα και η φάρσα περιέχει μέσα της την τραγωδία...

Ανώνυμος είπε...

Δεν χρειάζεται καν να είσαι καλός στην ιστορία για να χωνέψεις το "έχει ο καιρός γυρίσματα". Λίγη φαντασία αρκεί. Με μια βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη, πάλι στη θέση των μεταναστών θα βρεθούμε. Κατά τα άλλα -κι επειδή μόνοι μας τα γράφουμε και μόνοι μας συμφωνούμε- θα ήθελα να δω τον Καρατζαφέρη με μπλουζάκι I love Omaha. :))

Ανώνυμος είπε...

Και γιατί δεν περιορίζεστε στη διαπίστωση ότι η "ανθρωπιά" του μέσου ανθρώπου έχει όρια και είναι κουτό (και ανιστόρητο και αντιεπιστημονικό) να αναμένονται απ' αυτόν αλτρουιστικές συμπεριφορές που ουδέποτε έχει επιδείξει;

Έτσι κι αλλιώς πάντως, ο παραλληλισμός που επιχειρείτε είναι άστοχος. Ποιος αντικειμενικός παρατηρητής θα αρνηθεί ότι το μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ασύγκριτα σοβαρότερο από οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη; Με δεδομένη και τη γενικότερη τραγωδία που περνάει η χώρα, αξίζει συγχαρητήρια ο μέσος Έλληνας για την αυτοσυγκράτηση και την ανοχή που εξακολουθεί να δείχνει.

Ανώνυμος είπε...

Σε απαντηση του ανωνυμου των 10.11
"Ποιος αντικειμενικός παρατηρητής θα αρνηθεί ότι το πρόβλημα ΕΝΟΣ ΑΦΓΑΝΟΥ Η ΙΡΑΚΙΝΙΝΟΥ στην Ελλάδα είναι ασύγκριτα σοβαρότερο από οπουδήποτε αλλο ΕΛΛΗΝΑ που ζει στην χωρα΄; Με δεδομένη και τη γενικότερη τραγωδία που περνάει η χώρα, αξίζει συγχαρητήρια ο μέσος ΠΡΟΣΦΥΓΑ΅ για την αυτοσυγκράτηση και την ανοχή που εξακολουθεί να δείχνει απεναντι στους καλομαθημενους και αχαριστους ελληνες."

Το Φαουδι είπε...

Εδώ ταιριάζει το "εκεί μου είσαι ήμουνα, κι εδώ που είμαι θα 'ρθεις"...

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Χαίρομαι όταν αυτά που γράφω καμιά φορά προκαλούν. Όχι ότι έχω και ιδιαίτερο ταλέντο σε αυτό. Επίσης προτιμώ επώνυμα σχόλια, όπως επώνυμα γράφω, μισοκρυμμένος από ένα άβαταρ και ένα nickname. Δεν μπορώ βέβαια να απαιτήσω κάτι τέτοιο. Και αναγκαστικά το σέβομαι.

@Snowball: είναι αυτό που λένε "φαρσοτραγωδία"...

ανώνυμος α΄: Το κλείσιμο του σχολίου σου... "ζωγραφίζει". Αν και με τις κωλοτούμπες που έχει κάνει δεν θα μου φαινόταν παράξενο :)

ανώνυμος β΄:
Αντιεπιστημονικός ο αλτρουισμός; Θα μου πεις... αν ο ρατσισμός έγινε επιστήμη πριν 80 χρόνια, είναι λογικό να θεωρούμε αντιεπιστημονική την αλληλεγγύη.

Ας πάμε όμως στην ουσία: Ο παραλληλισμός γίνεται για να αναστοχαστούμε τη θέση μας στην ιστορία και την ευθύνη που έχουμε σήμερα να αντιδράσουμε σε πράγματα που έχουμε ως λαός υποστεί. Η ανοχή ή η απάθεια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης μας μετατρέπει σε συνενόχους σε μια αποτρόπαιη πράξη. Σκεφτείτε δυο παιδιά κάπου στην επαρχία: το ένα πίσω από ένα συρματόπλεγμα και το άλλο έξω από αυτό.

"Αντικειμενικοί" (πόσο αφελής πρέπει να είστε για να πιστεύετε στην αντικειμενικότητα)και υποκειμενικοί παρατηρητές αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα του μεταναστευτικού ζητήματος (και της οικονομικής κρίσης) στην Ελλάδα. Οι λύσεις είναι το ζήτημα και τι προτάσσεται σε αυτές. Η εγκληματικότητα είναι σύμφυτη με την οικονομική εξαθλίωση και την κοινωνική διάλυση. Θεωρείτε ότι αν εξαφανίσουμε τους "άθλιους" σήμερα, αύριο δεν θα πάρουν άλλοι τη θέση τους; Θέλω να πω πως με ενέργειες σαν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, με σκούπες και άλλα τέτοια δεν λύνεται το πρόβλημα, γιατί δεν αντιμετωπίζουμε αυτό, αλλά κάποιες από τις συνέπειές του.

Αλήθεια, αν μας ενοχλεί το παρεμπόριο των μαύρων γιατί δεν εντοπίζουμε τις πηγές του; Ποιοι ωφελούνται από αυτό; Και άλλο παράδειγμα: η πίπα στην Πατησίων από μαύρη είναι στα 5 ευρώ. Οι κοπέλες την παίρνουν στα όρθια και ο νταβάς κρατάει ένα σεντόνι για να μην βλέπουν οι περίεργοι. Ποιοι "επωφελούνται" από αυτήν την "προσφορά". Ποιοι Έλληνες πηδάνε φτηνά το κρέας που τους δίνεται και ύστερα υποκρίνονται τους ενοχλημένους νοικοκυραίους; Δεν 'πηδάνε" βέβαια μόνο Έλληνες. Το εμφανές αυτής της άθλιας πράξης είναι η πιάτσα της Πατησίων. Δυστυχώς όχι η κτηνωδία των νταβάδων και των πελατών.

Πολλά είπα. Και ίσως λίγα πάλι...

@ανώνυμος α΄: Μου αρέσει και η αντιστροφή του "επιχειρήματος". Προσόν η λακωνικότητα :)

katabran είπε...

σας αφήνω ένα άσμα ως μουσική επένδυση, ταιριαστή νομίζω...
με κάτι τέτοια "θεματάκια" πιάστηκα κι εγώ σήμερα...
καλησπέρα συνάνθρωπε!

http://www.youtube.com/watch?v=kDDnkQQyzQU

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Κατσαμάκη, τι σχέση έχουν οι πολιτικές αντιμετώπισης της λαθρομετανάστευσης (έστω κι αν δεν σας βρίσκουν σύμφωνο) με ρατσιστικά προγκρόμ σαν αυτό εναντίον των Ελλήνων της Ομάχα; Θεμιτή η κριτική στην ενδεχόμενη σκληρότητα κάποιων μέτρων, αλλά καμία σχέση με λιντσαρίσματα, εξαγριωμένους όχλους κτλ. Στην Ελλάδα τα μόνα παρεμφερή (πολύ πιο περιορισμένα, βέβαια) φαινόμενα αφορούν κάποιες επιθέσεις χρυσαυγιτών.

Αναφορικά με το κομμάτι του ανθρωπισμού: Σοβαροί αναλυτές, σαν τον Παναγιώτη Κονδύλη, έχουν κατατάξει το μεταναστευτικό στα μεγαλύτερα προβλήματα-προκλήσεις του 21ου αιώνα. Και έχουν τονίσει ότι μια αόριστα (και υποκριτικά) "ανθρωπιστική" προσέγγιση δεν πρόκειται να βοηθήσει στα χοντρά σκηνικά που έρχονται. Καθώς, εξάλλου, η ανθρωπιστική παράμετρος έχει πάει περίπατο στο πεδίο της οικονομίας (με θύματα αμέτρητους κιόλας Έλληνες), είναι προκλητικό να προβάλλεται από κάποιους ως το Α και το Ω στο θέμα της λαθρομετανάστευσης. Μπορεί να μην είναι ωραίες οι συλλήψεις, οι απελάσεις κτλ. αλλά αποτελούν μέρος της αντιμετώπισης του προβλήματος.

Χαμένο Επεισόδιο είπε...

Κάποιοι δυστυχώς στην ιστορία διαβάζουν μόνο όσα τους βολεύουν.

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

@katabran: Καλημέρα. Πλην της όποιας "ανθρωπιστικής" παραμέτρου του μεταναστευτικού ζητήματος, υπάρχει και μια ξεκάθαρη νομίζω οικονομική και πολιτική παράμετρος. Οι όποιες λύσεις προτείνονται αναγκαστικά παίρνουν χρώμα από το πρόβλημα που πάνε να λύσουν. Μου άρεσε το κείμενό σου http://katabran.wordpress.com/2012/03/30/precibus-infimis/

@ανώνυμος:Εύχομαι η αθλιότητα στην οποία οδηγούμαστε (και με την ανοχή μας ακόμη) να μην σας φέρει στην ανάγκη να "λαθρομεταναστεύσετε". Το όποιο κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα βλέπετε δίπλα σας να ξέρετε ότι άυριο θα γίνει και δικό σας. Γιατί η εξαθλίωση είναι πολιτικά και κοινωνικά μεταδιδόμενο νόσημα και όχι εθνικά. Ξαναδιαβάστε τη φράση σας αυτή και αναλογιστείτε πόσοι την είπαν στην ιστορία: "Μπορεί να μην είναι ωραίες οι συλλήψεις, οι απελάσεις κτλ. αλλά αποτελούν μέρος της αντιμετώπισης του προβλήματος." Θα σας πρότεινα ειλικρινά να διαβάσετε το βιβλίο του Gotz Aly "το λαίκό κράτος του Χίτλερ". Μόνο και μόνο γιατί εξηγεί τις οικονομικές βάσεις των αποτρόπαιων πράξεων (δείτε και εδώ: http://vivliothekarios.blogspot.com/2009/07/blog-post_21.html). Αυθαιρετώ θα μου πείτε πάλι....

Την καλημέρα μου!

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

@Χαμένο Επεισόδιο: Δύσκολο το ξεβόλεμα φίλε. Και ρέπουμε στο βόλεμα γαμώτο. Καλημέρα σου...

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Κατσαμάκη (αν μου επιτρέπετε μια τελευταία παρατήρηση), δεν έχω καταλάβει πώς ακριβώς θα θέλατε η Ελλάδα να "πρωτοτυπήσει" σε σχέση με τα προβλεπόμενα (σύλληψη και απέλαση των παρανόμως εισελθόντων) από όλες τις εθνικές και διεθνείς νομοθεσίες. Τη στιγμή, μάλιστα, που δεχόμαστε αφόρητες πιέσεις από την ΕΕ για το θέμα. Φυσικά, αν εσάς σας θυμίζουν Χίτλερ αυτές οι μέθοδοι, μπορείτε να προτείνετε κάποιες πιο ανθρώπινες. Ρεαλιστικές όμως, ει δυνατόν.

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Κύριε ανώνυμε.
Στόχος του κειμένου μου δεν είναι να εισηγηθώ λύσεις. Και δεν σκοπεύω να το κάνω. Δεν θα ήταν ωστόσο δύσκολο, ακόμη και αν η κριτική σας θα μπορούσε να είναι αμείλικτη με τα επιχειρήματά μου. Αν διαβάσετε το βιβλίο που σας προτείνω, θα δείτε ότι ρεαλιστικές κρίνονταν και οι τελικές λύσεις των ναζί.

Το "αστείο" με τις πιέσεις που αναφέρετε είναι και αυτό (αντιγράφω από τη wikipedia και το λήμμα "μεταναστευτικό ζήτημα στην Ελλάδα"): "... Αρνητική κριτική για την κράτηση παιδιών στα κέντρα κράτησης μεταναστών έκανε ο επίτροπος για τα ανθρώπινα δικαιώματα του Συμβούλιου της Ευρώπης Τόμας Χάμμαρμπεργκ. Σύμφωνα με αυτόν η κράτηση παιδιών στα κέντρα αυτά είναι αντίθετη στην σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού και τα παιδιά στα κέντρα κράτησης είναι εκτεθειμένα σε πράξεις βίας, ενώ παράλληλα στερούνται πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης. Την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2011 κείμενο κοινής απόφασης στη γερμανική βουλή άσκησε αρνητική κριτική στην Ελλάδα για τις "συνθήκες φρίκης" που επικρατούν στα κέντρα κράτησης προσφύγων...".

Σας παραπέμπω επίσης σε θέσεις που επιθυμούν να λέγονται προτάσεις, οι οποίες διατυπώθηκαν το τελευταίο διάστημα από το... "συνήθη ύποπτο" ΣΥΡΙΖΑ.π.χ. εδώ: http://www.kilkis24.gr/%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%83%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B6%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%82/

ή εδώ: http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=7277:primikiris-metanastefsi-protaseis-&catid=71:dr-kinitopoiisis&Itemid=278

ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ είπε...

Επιτρέψτε μου να παρέμβω στη συζήτησή σας με ένα λινκ από το προσωπικό μου blog και τους μύθους, που μάς κατακλύζουν ανάμεσα στους οποίους και ο μύθος για την εγκληματικότητα ή μη των Ελλήνων στο εξωτερικό.
http://www.gsotiropoulosblogspot.com/2010_10_01_archive.html

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Κύριε Σωτηρόπουλε ευχαριστώ για την... ανθολογία των μύθων, τη μυθολογία δηλαδή...

Στις αρχές του '90 η Καθημερινή είχε κάνει μια έρευνα για τους Έλληνες μετανάστες στην Αμερική, την παραβατικότητα και το ρατσισμό εναντίον τους... ήταν μια απάντηση της εφημερίδας στο ρατσισμό εναντίον των Αλβανών τότε. Άσχετο, αλλά πόσο άλλαξε από τότε η Καθημερινή.